Mugello

29 juni 2017 - Barberino di Mugello, Italië

Pfffffffff. Straffe kost. We zijn Bologna voorbij en nu echt in de bergen. Dat wisten we tevoren maar waar we last van hebben gehad is een zuidwester storm tegen. Als de wind vat kreeg op de fietstassen werd de fiets moeilijker te besturen. Desalniettemin hebben we twee passen beklommen en zijn we in de Mugello, de noordelijkste streek van Toscane. Ook hier eren ze een overleden wielervedette uit het dorp waar we verblijven, Gastone Nencini uit Barberino di Mugello. Ik geloof dat hij in 1953 de Tour de France won. Hij was een meester in het afdalen, zeg maar de Nibali van die tijd. De leider in de Tour van toen, Rivière, probeerde Nencini te volgen in de afdaling van de col du Perjuret, een berg in de Tarn. Dat ging falikant mis. Rivière kieperde in een afgrond, brak zijn rug, liep een dwarslesie op en Nencini won de Tour. Hoezo de wedstrijd stilleggen als de leider moet poepen? Verder is de Mugello bekend van zijn motorcircuit, tevens een van testcicuits van Ferrari, hier net aan de andere kant van de bergen in Modena. Het resterende deel van de tocht zullen we nog meer klimwerk te verwerken krijgen. Geen probleem als wind maar gaat liggen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Massimo:
    29 juni 2017
    Ciao. Forza. Gli ultimi sforzi. Mi spiace non poter essere a Colombaiolo ad aspettarvi. Spero i Sinalunghesi abbiano organizzato quualcosa. Arrivate venerdì o sabato?
  2. Mym:
    29 juni 2017
    Hi bikkels, de spreekwoordelijke laatste loodjes komen eraan begrijp ik. Maar wat ben ik trots op jullie. Elke dag kijk ik uit naar het moment dat er weer een bericht van jullie is. Ik zal dat straks nog gaan missen....of houden we het er gewoon in?
    Houd vol, het gaat lukken en dan heerlijk genieten van jullie prestatie!
  3. Bram:
    29 juni 2017
    Han, jij bent een stoere tegen-de-wind-rijder en Corona geeft nooit op !
    Jullie gaan dat dus gewoon redden.
    Heel veel succes op het laatste stuk !
  4. Piet van Katwijk:
    29 juni 2017
    Had vroeger op de LTS (1963) een pennen-etui waar ik allemaal namen had opgeschreven van bekende wielrenners. Ik herinner mij dat daar zowel Nencini als Riviére bij stonden. Corana en Han gewoon blijven "harken" dan kom je vanzelf aan de finish!!
  5. Marlies en Ruud:
    29 juni 2017
    Lieve Corona en Han wij zitten hier in zuid Duitsland en lezen jullie blog! Os moeder zuuj zegge van wiend tege kriede sterke koete! Dus laot mar waeje! Liefs Ruud en Marlies
  6. Frans en Riek van Katwijk:
    29 juni 2017
    Corona en Han wat een mooi verhaal weer.En dat monument van de,
    wielrenner Gastone Nencine Geb1Maart1930in Barberino di Mugello,
    overleden1Feb1980bijnaam de leeuw van Mugello was een kettingroker.
    1e ronde van Italie1957en1e ronde van Frankrijk1960 een klasbak.
    Han en Corona heel veel succes op het laatste stuk. Frans en Riek Gennep
  7. Bep en Lex:
    30 juni 2017
    Hé klasbakken, keigoed!!!!
    De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn gunstig: licht bewolkt, 27 graden en windkracht 3 tot 4. Uit het zuid- westen, dus wind tegen. Dat dan weer wel. Maar met de spreuk " wind tegen, we lachen er om" gaat het op eens een stuk beter. Ook een voordeel: met de wind uit het zuiden ruik je de geur van " thuis" eerder.